آشنایی با صنعت تولید پارچه قلمکاری اصفهان

ایران به عنوان سومین قطب تولید صنایع دستی در جهان دارای تنوع صنایع دستی متفاوتی می باشد که نشان از شناخت هنری مردمان ایران زمین دارد و هر اثری بیانگر ذوق و اندیشه هنری هنرمند ایرانی می باشد.

 

 

 

شهر هنر پرور اصفهان نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده صنایع دستی ایران، خاستگاه هنر های دستی فراوانی بوده است که می توان به هنر قلمکاری اصفهان اشاره کرد.

 


 

 پیشینه هنر قلمکاری

این هنر زیبا و اصیل دارای پیشینه ای قدیمی باشد که در شهر اصفهان در کارگاه های کوچک و بزرگ به دست هنرمندان زبر دست اصفهانی طراحی و تولید می شود.

 

 

 

این هنر زیبا و چشم نواز که بر روی پارچه هایی از جنس ابریشم، کرباس، کتان، چیت و .... نمایان می شود در زمان مغول و در بازار رقابتی با پارچه های منقوش چینی که به وسیله بازرگانان از طریق جاده ابریشم وارد ایران میشد به بازار عرضه شد.

 

 

 

اوج پیشرفت هنر قلمکاری اصفهان در زمان صفویه بوده و علت این امر به دلیل استقبال از پارچه قلمکاری برای لباس درباریان و اشراف زادگان می بوده، به تدریج میزان تقاضا برای این پارچه ها افزایش پیدا کرده و مورد استفاده عموم قرار گرفته.

 

 

 

با توجه به افزایش تقاضا برای پارچه قلمکار استفاده از روش نقش آفرینی بر روی پارچه با قلم پاسخگوی این حجم تقاضا نبوده و نیاز به استفاده از روشی جایگزین برای تولید پارچه با همان کیفیت بیش از پیش نمایان شد.

 

 

 

به این ترتیب استفاده از قالب های چوبی که طرح مورد نظر بر روی آن حکاکی شده بود جایگزین روش قبلی برای نقش آفرینی بر روی پارچه قلمکاری شد.



 

 تاثیر شرایط اقلیمی بر هنر قلمکاری اصفهان

در گذشته در حاشیه زاینده رود شاهد فعالیت هنرمندان قلمکار اصفهانی بوده به طوری که گویی این زاینده رود بستر این هنر زیبا می باشد و در واقع دیدن هنرمندانی مشغول به رنگ رزی و گارزکاری پارچه های قلمکار بودند یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان بوده و در حال حاضر یکی از نگرانی های سال های اخیر و خشکی زاینده رود به خظر افتادن هنرقلمکاری می باشد.

 

 

 

هرچند مسئولان صنایع دستی شهر اصفهان عنوان کرده اند این هنر هیچ ارتباطی به جریان زاینده رود ندارد، تا حدودی این نگرانی را برطرف کرده اند.

 

 

 

ایحاد فرهنگ استفاده از صنایع دستی و هنر قلمکاری

شاید عوامل محیطی تاثیری بر روی آینده صنایع دستی داشته باشد اما برای بقای صنایع دستی نیاز به ایجاد فرهنگ خرید و استفاده از صنایع دستی می باشد.

 

 

 

در حال حاضر تولید پارچه قلمکاری در شهر اصفهان به کمک حوضچه های آب در نظر گرفته شده صورت می پذیرد و این هنر همچنان با وجود شرایط اقلیمی نامناسب به حیات خود ادامه می دهد.

 

 

 

ادامه تولید پارچه قلمکار به عنوان یکی از هنر های اصیل ایرانی در شهر اصفهان موجب رونق خرید سفره قلمکار به عنوان صنایع دستی این شهر شده است.

 

 

 

یکی از راه های ایجاد فرهنگ خرید و استفاده از هنر قلمکاری برپایی نمایشگاه های فروش فصلی صنایع دستی می باشد. بخصوص نمایشگاه های نوروزی فروش صنایع دستی راهی برای آشنایی و آشتی مردم با صنایع دستی می باشد.

 

 

 

فروش انواع سفره قلمکاری اصفهان، رومیزی قلمکاری و سایر محصولاتی که با استفاده از قلمکاری تولید می شود در بازار های فروش فصلی راه برای آشتی مردم با هنر های دستی می باشد.




اگر در ایام نوروز به شهر اصفهان سفر کرده، برای آشنایی بیشتر با صنایع دستی این شهر و خرید انواع محصولات قلمکاری اصفهان به نمایشگاه های فصلی این شهر مراجعه نموده و با خرید پارچه قلمکاری اصفهان از هنرمندان این عرصه هنری حمایت کنید.




برای مشاهده تنوع محصولات قلمکاری اصفهان و خرید عمده سفره قلمکار اصفهان به لینک زیر مراجعه نموده. خرید محصولات اصل و با کیفیت یکی از مزایای خرید از تک سبد می باشد.



برای مشاهده و خرید کلیک کنید

اطلاعات بیشتر و خرید